Ana içeriğe atla

Defense of The Ancients 2: İlk Bakış Açısı


  • İlk oyununu oynamadım, arkadaşımın "hadi gel bir oynayalım" demesiyle başladım. İlk başladığım zamanlardan kolay öğrenmiştim. Yanlış hatırlamıyorsam tüm hepsi açık 104 karakter vardı. Ortalama oyunlar 40 dakika sürüyor, çok da uzayabilir ama daha kısa oyunlar zaten oynanmamış gibi kabul edebilirsiniz. Steam üzerinden eskisi kadar para kazandırmıyor fakat, önceden bir seviyede atlamadan önce en az 3 eşya atıyordu ve iki seviye de bir 1-2 dolarlık eşya gelebiliyordu şansınıza belki de çok yüksek değerler. Fakat Uluslararası Turnuva'dan dolayı eşya değerleri çok düşüş kaybetti ve eşya düşme şansı eskisi gibi değil.
Oyun temelde ikiye ayrılıyor; Radiant ve Dire karakterleri. Bunun altına inersek üçe ayırıp zekaçeviklik ve kuvvet karakterlerine inebiliriz. Oyundaki zekakuvvet ve çeviklik özellikleri her karakterde farklı olup hangisi ana özelliğiyse ona göre arttırmalar alır. Çeviklik, zırh-saldırı hızı; Zeka, mana, Kuvvet ise can yükseltir. Örneğin, Pudge kuvvet kahramanı olduğu için eğer kuvvet eşyası çıkarsanız canı yükselir, saldırı gücü yükselir ve rejenerasyonu artar.Önerilen eşyaları çıkabilirsiniz başlangıç olarak fakat şunu kesinlikle söylemeliyim ki DOTA kendi eşya kombinasyonunuzu hazırlayabileceğiniz bir oyundur. Çünkü turnuva oyuncularının tecrübeleri ve bilgileri bizlere oranla yüksek olduğu için o build'le normal oyunlarınızda feedleyebilirsiniz.
  1. Ana özelliği kuvvet olan karakterler genelde oyuna yüksek canla başlarlar.Kuvvet kahramanları genel olarak tanktırlar fakat 2015 metasında tank karakterler tank hale gelip taşıyabilir şekilde kullanılıyor. Eğer ana özelliği kuvvet olan bir karaktere "Kesinlikle kuvvet çıkmalıyım" derseniz yanlış yaparsınız çünkü olaylar bu şekilde gitmiyor. 
  2. Ana özelliği çeviklik olan karakterler oyunda genellikle dayakçı sınıfına soktuğumuz karakterler diyebiliriz ya da taşıyıcılardır.
  3. Ana özelliği zeka olan karakterler oyunda genellikle orta kulvar veya destek karakteridir.
  •  Güncellemelerde yeni başlayanlar için getirilen özelliklerden birisi botlara karşı oynarken eğer birisi oyundan çıkarsa kontrolü bot alıyor ve eğer bot ölürse karşı takım altın kazanamıyor. İlk başlayanlara oyun öğretimi farklı seçme şekilleri olan oyunlar arasından rahatlık sağlıyor -sınırlı kahraman, rastgele kahraman, tümü rastgele tarzı- Sebebi ise oyuna yeni başladığınızda oynamanız ve hızlıca öğrenmeniz gereken karakterler "Sınırlı Kahraman" modunun içinde yer alıyor. Bence sınırlı kahramanları kesinlikle öğrenmişseniz oyunun ileri seviyelerine atılmanız için yaklaşık 3-4 seviye daha "Serbest Seçim" oynayıp gerisinde "Tümü Rastgele"ye geçmelisiniz. Çünkü DOTA'nın güzel yanlarından birisi kendi karakteriniz dışındaki karakterlerin de saldırı hızı, saldırı hasarı, zırhı, karakter özellikleri -çeviklik, kuvvet, zeka-, skillleri -dolum süreler, hasar artışı, mana değeri, ne yaptığı, mesafesi- görebilmenizdir ve oyundaki karakterleri çok daha hızlı bir şekilde öğrenmenizi sağlar.

DOTA, hızlı olduğunuzda kazandığınız bir oyun değildir. Eğer DOTA oynuyorsanız bilgi sahibi olup mantıklı davranmak zorundasınız. En başta ilk öğrendiğiniz karakterlerin kullanım özellikleri ve gidilen eşyaları öğrenmelisiniz. Takım oyunu çok önemlidir çünkü karakterlerin ultilerinin dolum süreleri çok yüksek yani oyunun genel olarak skill cooldown'ları yüksek. Eğer karakterleriniz takım oyununa açık ve takım savaşlarında etkiliyse bunu eşyalarınızla destekleyerek oyunu rahatlıkla kazanabilirsiniz. Fakat DOTA'da yanlış yapılan şeylerden birisi turnuva oyuncularından esinlenerek onların yapabileceklerini düşünmenizdir, bunu asla yapmayın. Kendiniz olup kendi kombinasyonlarınızla oyununuzu çok daha iyi götürebilirsiniz ve daha iyi oynamaya başlarsınız. Bilginiz, tecrübeniz arttıkça artık önemli olan şeylerden birisi neyi ne zaman, kime veya nerede yapacağınızdır. Haritada yükseklik özelliği mevcut olduğu için merdiven takım savaşları kaçınılabilir olabilir ya da ward'lara esir düşüp oyunu kaybedebilirsiniz.
  • Bölümleri açıklamam gerekirse: sırtlayıcı, engelleyici, tetikleyici, ormancı, destek, dayanıklı, ani hasar, ittirici, kaçış.
  1. Sırtlayıcı: Sırtlayıcıları anlamız için ikiye ayırabiliriz ilk 30 dakikada etkili olanlar ve late game'i taşıyabilen sırtlayıcılar. Öncelikle ilk 30 dakikayı taşıyabilen karakterlere oyunuza bakarak mantıklı eşyalar çıkarsanız, late game'e de kalabilir. İlk 30 dakika karakterleri genelde kulvar kulvar gezerek, skillerinizi anında kullanıp o kulvarı çürütmenizi sağlayacak karakterlerdir. İlk 30 dakika karakteriyle kill alıp, farm'ınıza da eksik etmezseniz göreviniz yerine gelmiştir ve önemli olan şey artık eşyalarınızdır. Late game karakterleri oyunun ilk 30 dakikası farmlayıp kill alamamışsa yine de bir şansınız var demektir. Fakat eğer iyi bir oyuncuysa ve bilgiliyse, yani farmına sadık kalıyorsa kasması an meselesidir ve doğru eşyalarla kesinlikle oyunu takımının ufak bir yardımıyla bile kazandırabilir. Sırtlayıcılar karşı karakterleri çok çıkarabilecek karakterlerdir.
  2. Engelleyici: Oyundaki sersemletme (stun) ya da sessizlik (silence) skilli bulunan tüm karakterler bu kategoriye girer. Kütüphaneden baktım fakat sersemletme kelimesi çok doğru durmuyor, bu yüzden yanına stun diye ekledim. Sersemleten karakterler Bounty Hunter, Luna -birinci skilleri kısa süreli sersemletir- Anti Mage -ultisi sadece saniyelik sersemletme atar- ve Sniper yine saliselik sersemletir.
  3. Tetikleyici: Tetikleyici karakterleri kütüphaneden bakarak yeni başlamışsanız anlamanız zordur. Tetikleyici karakterleri de ayırırsak kulvarda karşı tarafı dürtmekte iyi olan karakterler ya da takım savaşı başlatabilecek, yürütebilecek karakterlerdir.
  4. Ormancı: Ormancı karakterleri rahatlıkla ikiye ayırabiliriz. Birincisi kasmayı bekleyip birden ormandan çıkanlar ve destek altyapılı olup diğer kulvarlara yardım giden karakterler.
  5. Destek: DOTA'nın destek kahramanları tamamen destek amaçlı olabilir fakat bazıları oyunu farklı şekillerde taşıyabilir -çıkılan eşyaya göre değişir-. Örnek vermem gerekirse Lina, Windranger, Vengeful Spirit, Treant Protector, Skywrath Mage, Venomancer, Leshrac.
  6. Dayanıklı: Dayanıklı karakterler genelde tanktırlar. Fakat değişkenliği sağlayan özellikler diğer karakterleri skill olarak farklılık göstermesidir. Ya da çevikliği doğal olarak yükseldiği için zırhı yükselebilir karakterlerin. Skill'sel farklılığı açmam gerekirse eğer skill hasar yansıtmaya sahipse -örneğin alınan fiziksel hasarın %1'ini etrafındaki herkese geri yansıtır-.
  7. Ani Hasar: Karakterler skill hasarları yüksekse, skilleri kritik hasar verimini yükseltiyorsa veya açıyorsa ya da tüm skillerini kullanarak fazla hasar çıkarabiliyorsa bu kategoriye girerler.
  8. İttirici: Kulvarı hızlıca ittirebilen (push) karakterlerdir. Kule alımlarında ve kaybedilen takım savaşlarında kule kaybetmenizdeki oranı azaltan faktörleri sağlarlar.
  9. Kaçış: Kaçış karakterleri; hareket hızı yüksek olan veya yükseltebilen, zıplayabilen -blink- ve görünmez olabilen karakterlerden oluşurlar. Hızlıca kill alıp uzaklaşabildikleri için düşük canlı karakterleri sürekli öldürürlerse oyunu rahatlatabilirler.

Yorumlar